Apreciata operă a lui JRR Tolkien, „Stăpânul Inelelor”, este o lucrare religioasă profund înrădăcinată în tradiția catolică. Un credincios devotat, Tolkien încorporează simbolismul creștin în personajele sale. Dincolo de geniul său literar, el era un poliglot, un veteran de război și un artist vizual, creând ilustrații pentru lumile sale imaginare.
Sunt puține persoane care nu interacționat cel puțin fragmentar cu alegoria creștină a lui JRR Tolkien și în special cu opera sa cea mai cunoscută: Stăpânul inelelor. Despre ea, autorul însuși afirma la publicare că „este o lucrare fundamental religioasă” ancorată confesional în tradiția catolică. De altfel, se descrie pe sine drept un catolic devotat. Detalii sintetizate cu privire la dimensiunea preocupărilor sale religioase puteți găsi aici, de unde este preluat și citatul de mai sus.
JRR Tolkien crează incontestabile similarități între personaje precum Frodo, Gandalf, Aragorn și cristologia creștină, iar autorul afirmă în apărarea paralelismenlor dintre lumea creată de el și cea reală că el însuși este un hobbit căruia îi place să fumeze pipă și să se bucure de bucate alese. Singura deosebire ține de diferența de înălțime dintre ei. Vezi în acest sens, Scrisoarea 213.
Un poliglot prin excelență, se spune că ar fi vorbit circa 30 de limbi, după alții „doar 15” este mai mult decât atât. Personalitate complexă, a luptat în tranșee în timpul Primului Război Mondial, iar în paralel a tradus cartea Iona pentru versiunea Jerusalem Bible. Experiențele trăite în timpul acestui eveniment i-au influențat modul în care crează lumea din opera amintită la început.
Un lucru interesant și mai puțin explorat este acela că dincolo de imaginile create prin cuvinte, el a fost și un creator al imaginilor propriu zise ale lumilor imaginate. Un exemplu poate fi și acesta ilustrație:
O explorare a acestor creații care ar putea începe de aici s-ar putea să ofere motive în plus pentru o reală admirație față de autorul, profesorul, creatorul de cultură și creștinul practicant JRR Tolkien mai ales că ele reflectă la prima mână modul vizual în care scriitorul își „vede” opera.
O scurtă prezentare poate fi vizualizată aici: