Dumnezeu si sinuciderea asistata

Alzheimer2Intr-un articol recent, Randy C. Davis aduce in discutie problema sinuciderii asistate prin care Dr. Jack Kevorkian, care in paranteza fie spus s-a si ales cu supranumele „Dr. Moarte”, a obtinut dreptul in instanta pentru pacientii aflati in faze terminale sa poata „muri cu demnitate”. Privita din perspectiva umana, ideea poarta cu sine o puternica nuanta de compasiune pentru cei aflati in aceasta etapa a vietii. Omul poate decide cand sa moara si in ce fel. Doar ca de aici, discutia se complica in sensul ca nu suntem 100% stapani pe viata noastra, desi ne place sa credem acest lucru. Sa ma exemplific: Cine dintre noi a fost intrebat daca doreste sa se nasca? Cine dintre noi a optat dacă poate fi barbat sau femeie? Care dintre noi a ales unde sa se nasca: locatie geografica, nationalitate, etc? Si intrebarile ar putea continua in acest fel in functie de creativitatea fiecaruia.

Fara a face apel la o logica absoluta sau la slogane fara valoare si fara a fi rupt totalmente de realitatea degradarii accelerate a starii de sanatate a unor rude sau cunostine apropiate (da, am avut cazuri in familie si am cunoscut indeaproape persoane care au suferit de Alzheimer, paralizie, comotii cerebrale care au dus la paralizii partiale sau au luptat cu alte boli terminale) vreau sa mentionez inca de la bun inceput ca singura autoritate care poate lua viata este cea care a dat-o. Si pentru a nu fi niciun fel de confuzie, acea autoritate este Dumnezeu. Am stat la capul unor persoane care au luptat cu forme avansate de boala si care au fost gata sa accepte faptul ca trebuie sa continue pana in ziua in care Creatorul spune gata.

Sunt constient si de faptul ca traim intr-o lume care se invarte dupa reguli umane economice si care iti vor spune ca sunt costuri nejustificate pentru mentinerea in viata a unor astfel de persoane si ca cea mai ieftina solutie este sa opresti tot. Dar, raspunsul in fata acestor provocari este acela ca nu circumstantele economice prevaleaza in fata sanctitatii vietii si ca ele nu trebuie sa ne influenteze deciziile morale. Care este valoarea economica a unei vieti?

Din toata aceasta expereinta putem spune, pe scurt, că datorita faptului ca traim într-o lume afectata mai mult decat ne place sa credem de pacat, suferinta este inevitabila, dar că în ciuda acestui fapt Dumnezeu este bun, este Suveran si eu creatura nu am dreptul de a ma substitui Lui nici macar intr-o decizie ca aceasta.

Psalmul 139 poate fi o lectura foarte buna atunci cand vorbim despre suferinta. In toate formele ei.

 

Lasă un răspuns