Pentru că se apropie celebrarea Nașterii Mântuitorului și, odată cu ea, potopul de imagini care încearcă să redea din atmosfera vremii, am selectat o imagine care are un puternic impact vizual atât datorită transpunerii contemporane a temei, cât și datorită simbolisticii utilizate.
S-ar putea ca unii să fie surprinși de faptul că Maria este ilustrată de artistul actualmente catolic, anterior metodist, respectiv episcopalian, John Collier într-o ținută care aduce foarte mult cu cea a unei adolescente din perioada contemporană. Dar în același timp, remarcăm simbolistica tradițională asociată de-a lungul secolelor Mariei: crinii care simbolizează puritatea, porumbelul cunoscut simbol al Duhului Sfânt, expresia facială care surprinde mirarea tinerei, fereastra neagră care este simbolul virginității, precum și prezența îngerului Gabriel.
Neputința de a identifica cu ușurință imaginea porumbelului ilustrează îndatorarea față de tiparele renascentiste cu care ne-am obișnuit. Dacă ați pornit în căutarea păsării de culoare (cum altfel decât) albă trebuie să renunțați rapid pentru că paleta cromatică a lui John Collier diferă de registrul cu care suntem familiarizați.
John Collier surprinde prin faptul că răstoarnă tiparele consacrate aducând în fața ochilor noștri o imagine mult mai aproape de zilele noastre decât mult prea cunoscutele imagini renascentiste. Este îndeobște cunoscut faptul că o pleiadă de picturi cu temă biblică își au originea în secolul al șaisprezecelea.
Vă las să contemplați o imagine a operei lui John Collier. Care, apropo, este sculptor la bază.